GSM-Lifttelefoon

Wat is een lifftelefoon?
Een lifttelefoon is een telefoon-unit die ingebouwd is/wordt in uw liftinstallatie. Deze kan werken op basis van een analoge lijn of op GSM-techniek.

Door de alarmknop op uw cabinetableau 5 seconden ingedrukt te houden krijgt u verbinding met één van onze service medewerkers.

Dit systeem kunt u gebruiken in een geval van nood, zoals bij een opsluiting. Vaak is de verbinding van uw mobiele telefoon niet toereikend in de lift, omdat deze is omringd door een betonnen schacht vol met bewapening. Het signaal van uw telefoonprovider komt hier vaak niet goed doorheen. Een spreek-luistersysteem van een lift heeft een eigen antenne die geplaatst is op een punt waar het signaal van de provider het best is.

Hoe werkt een lifttelefoon?
Bij een calamiteit (opsluiting) moet men minimaal 5 seconden op de alarmknop drukken, waarna er verbinding wordt gemaakt met een meldkamer. De meldkamer vraagt welk adres u zicht bevindt en zal hierna bijvoorbeeld een monteur aansturen om u uit de lift te bevrijden.

Een lifttelefoon is een Europese aanbeveling en wordt ook direct geadviseerd in het kader van “goedhuisvaderschap”. Bij een calamiteit waarbij je opgesloten zit in de lift zal je altijd hulpdiensten kunnen bereiken die kunnen helpen om je uit de lift te krijgen.
Een lifttelefoon kan op een analoge lijn en op GSM techniek werken. De analoge lijnen (bijv. van KPN) gaan een deze dagen verdwijnen, waardoor er overgeschakeld moet worden op GSM techniek. Bij het plaatsen van een spreek-luistersysteem (lifttelefoon) adviseren wij altijd een vrij op de markt verkrijgbaar product te kiezen, omdat u hierdoor niet gebonden bent aan één leverancier. De grotere merken zoals Kone, Otis, Schindler, Thyssen, enz. hebben een eigen systeem die niet naar een ander geprogrammeerd kan worden. U bent hier dus verplicht om weer een nieuw systeem aan te schaffen. Vrij op de markt verkrijgbare spreek-luistersystem kunnen naar elk gewenst telefoonnummer geprogrammeerd worden.

Om te zorgen dat het systeem altijd werkt zorgen wij ervoor dat er dagelijks 5 signalen worden getest, waardoor wij voor 99,9%. De signalen zijn: noodaccuspanning, signaal sterkte, actieve drukknop, aanwezigheid 220V, actieve microfoon.

Gratis liftadvies 

FAQ

Bekijk hier de veelgestelde vragen.

Bent u op zoek naar een partner voor het beheer en onderhoud van uw installaties? Livenco is de partner voor uw liftonderhoud.

Contact opnemen

Bent u nieuwsgierig geworden en wilt u meer over ons weten? Bel of mail ons dan gerust voor een kennismakingsgesprek. Heeft u een specifieke vraag? Vul dan het formulier in of bekijk de veelgestelde vragen (FAQpagina.

Stel uw vraag

Periodiek onderhoud

Periodieke keuring

r

Storingen

Reparatie

Contact